Friday, April 9, 2021

ПРИЙМІТЬ ДУХА СВЯТОГО—ДАР БОЖИЙ, УТІШИТЕЛЯ І АДВОКАТА RECEIVE THE HOLY SPIRIT—THE GIFT OF GOD, THE COMFORTER AND ADVOCATE

 

Брати й сестри у Христі—

Сьогодні, Христос каже апостолам, «Прийміть Духа Святого.»  Хто є Духом Святим? Ця назва є безумовним таїнством так, як Тройця.  Бог є Духом, тобто, Він не має тіла. Отець є Духом, Слово і Син є Духом, і також Святий Дух є Духом, бо всі троє є Одним Богом.  Ми називаємо третю Особу Святої Тройці Святим Духом, тому що Господь Ісус Христос використав цей термін, але ця назва не дає нам інформації про тотожність цієї божественної Особи.  Щоб мати розуміння про цю божественну Особу, ми мусимо читати те, яке є читаним про Неї у Святому Письмі.  Наприклад, у Євангелії від Святого Йоана, Святий Дух називається Утішителем і Адвокатом.  Ці два сло́ва є перекладеним і тим самим словом, «Параклітос.» Це слово означає «Утішитель,» коли Святий Дух утішає нас під час нашого страждання, але воно має значення «Адвокат,» коли Святий Дух заступається за нас перед Отцем, згідно навчання Святого Апостола Павла, який сказав: «Дух заступається за нас сто́гонами невимовними.» Адвокат не тільки заступається за нас, але Він також «переко́нує світ у грісі, у справедливості, і в засуді,» згідно навчання Євангелія від Святого Йоана. 

Святе Письмо також нам каже, що Святий Дух є Божим Даром.  У пророцтві Святого Пророка Ісаї, наприклад, говориться, що Святий Дух є відомим для нас через Його сім дарів.  Пророк каже: «І вийде паросток із пня Єссея, і вітка виросте з його коріння. Дух Господній спочине на ньому, дух мудрости й розуму, дух ради і кріпости, дух знання й страху Господнього.»  Це опис Божого Дару, досвід якого ми маємо як семиразовий дар, задля Його ефектів у наших душах—сім Дарів Святого Духа: Мудрість, Розум, Рада, Кріпость, Знання і Побожність і Божий Страх. 

Today, Christ says to the Apostles, “Receive the Holy Spirit.” Who is the Holy Spirit? This name is an impenetrable mystery, just like the Trinity itself.  God is a spirit, that is, he does not have a body.  The Father is a Spirit, the Word and Son is a Spirit, and also the Holy Spirit is a Spirit, for all these are One God.  We name the third Person of the Holy Trinity “the Holy Spirit,” because the Lord Jesus Christ used this term; yet this term does not give us any information concerning the identity of this Divine Person.  In order to have an understanding concerning this Divine Person, we must read what is written concerning Him in the Holy Scriptures.  For example, in the Gospel of St. John, the Holy Spirit is called the Comforter and the Advocate.  These two words are translated by one and the same word, “Paraklitos.” This word means “Comforter,” when the Holy Spirit comforts us during our suffering, but it means “advocate,” when the Holy Spirit intercedes for us before the Father, according to the teaching of St. Paul, who said, “the Spirit intercedes for us with groanings unutterable.” The Advocate not only intercedes for us, but He also “convicts the world of sin, of justice and of judgment,” according to the teaching of the Gospel of St. John. 

The Holy Scripture also tells us that the Holy Spirit is the Divine Gift.  In the prophecy of the Holy Prophet Isaiah, for example, says that the Holy Spirit is known to us through his seven gifts.  The prophet says: “A shoot shall sprout from the stump of Jesse, and from his roots a bud shall blossom.  The spirit of the Lord shall rest upon him: a spirit of wisdom and understanding, a spirit of counsel and of strength, a spirit of knowledge and piety, and of fear of the Lord.” This is a description of God’s Gift, which we experience, as a sevenfold Gift, on account of His effects in our soul—the Seven Gifts of the Holy Spirit: Wisdom, Understanding, Counsel, Strength, Knowledge, Piety and Fear of the Lord. 

Ці сім дарів Святого Духа є частиною спадкоємства, яке ми маємо у хрещенні, разом з трьома богословськими чеснотами (вірою, надією і любов’ю) і чотирма основни́ми чеснотами (мудрістю, справедливістю, мужністю і поміркованістю). Всі вони є ефектами Святого Духа у наших душах, в яких ми маємо досвід для нашої користі, і ми знаємо, що Святий Дух також діє у святих таїнствах, які дають нам відпущення гріхів.  В додатку, Святий Дух також є даром Церкви для інших людей, щоб збудувати і підсилювати віру, надію і, особливо любов, яка є Божим Життям.  Святий Дух—присутній у цих дарах, які називаються «харизмами». Ці спеціяльні дари, які допомагали збудувати Церкву під час її ранішних століть. У всіх речах, Святий Дух є Божим Даром, Який виявляється у різних шляхах, згідно церковних і наших потреб.

These seven gifts of the Holy Spirit are part of our inheritance, which we have in Baptism, together with the three theological virtues (faith, hope and charity) and the four cardinal virtues (prudence, justice, fortitude and temperance).  All of these are effects of the Holy Spirit in our souls, which we experience for our benefit, and we know that the Holy Spirit also works in the Holy Mysteries that give us the remission of sins.  Further, the Holy Spirit is also a gift to the Church for other people, in order to build up and strengthen their faith, hope and especially love, which is the life of God.  The Holy Spirit is present in those gifts, which we call the “charismata.” These are special gifts, which assisted in building up the Church during her early centuries.  In all these things, the Holy Spirit is the Gift of God, Which manifests in different ways, according to our needs and those of the Church. 

Мабуть, ми будемо мати досвід певних дарів Святого Духа, а не інших.  Наприклад, сьогодні у Євангелії, згідно Господніх слів, Апостоли прийняли Святого Духа у Його силі, щоб простити гріхи, але це не було генеральним даванням Святого Духа з усіма Його дарами, бо ми знаємо те, що генеральне давання Святого Духа сталося в П’ятдесятниці, після п’ятдесятьох днів.  Ми приймаємо певні дари Святого Духа, а не інші, згідно нашої здатности, щоб використовувати їх для нашого спасіння. Це значення притчі талантів, в якій Господь дає слугам різні насліддя, щоб торгувати ними до Його повернення. Святий Дух так, як Отець і Син, є добросердечним і співчуттєвим Богом, Який дає нам речі, що їх ми потребуємо на даний момент. Подібним шляхом, ми прийняли Святого Духа у таїнствах хрещення і миропомазання, але давання Святого Духа є завжди можливим, щоб бути збільшеним.  Цією рацією, ми постійно молимося за присутність і дари Святого Духа. Ми молимося за присутність Божого Дару і за збільшення Його дарів у нас.  Це значення молитви «Царю Небесний,» яка казана часто, хоча ми не молимося її під час пасхального сезону.  Багато разів під час нашого щоденного життя, Господь нам каже, «Прийміть Святого Духа,» коли Він бажає дати нам те, що його ми потребуємо для певних випадків, спокус і турбот.  Ми мусимо приймати ці благодаті з побожністю і подякою. Але Святий Дух завжди має більше, щоб нам дати, тому що Він безмежний Бог, а ми дуже маленькі посудини Його Присутности. 

Perhaps we will experience certain gifts of the Holy Spirit, but not others. For example, today in the Gospel, according to the words of the Lord, the Apostles received the Holy Spirit in His power to forgive sins, but this was not the general giving of the Holy Spirit with all His gifts, since we know that that general giving of the Holy Spirit happened on Pentecost, after fifty days.  We receive certain gifts of the Holy Spirit, but not others, according to our ability, in order to use them for our salvation. This is the meaning of the parable of the talents, in which the Lord gives His servants different inheritances, in order to trade with them until His return. The Holy Spirit, just like the Father and the Son, is the generous and compassionate God, Who gives us the things that we need in the present moment.  In a similar way, we received the Holy Spirit in the Mysteries of Baptism and Chrismation, but the giving of the Holy Spirit is always able to be increased.  For this reason, we continuously pray for the presence and gifts of the Holy Spirit.  We pray for the presence of the Divine Gift and for the increase of His gifts in us.  This is the meaning of the prayer “O Heavenly King,” that is said often, although we do not pray it during the Paschal season.  Many times during our daily lives, the Lord says to us, “Receive the Holy Spirit,” as He desires to give us that which we need for certain circumstances, temptations and troubles.  We need to receive these graces with reverence and thanksgiving.  But the Holy Spirit always has more to give us, because He is infinite God, and we are very tiny vessels of His Presence. 

No comments:

Post a Comment