Saturday, February 20, 2021

Використання Книги Приповідок під час Великого посту The Use of the Book of Proverbs During Great Lent

 


Історія– Катехуменат

History– Catechumenate

Протягом перших століть історії Церкви, особливо після того, як християнство стало законним у Римській імперії на початку IV століття, щороку до Пасхи у Церкву вхо́дило величезне число навернених. Усім цим наверненим потрібно було заздалегідь навчити за́родків християнської віри. З цієї причини, перед Пасхою щороку, Книги Буття та Приповідок читали на богослужіннях у церкві, а потім єпископ викладав ці книги. Метою цієї вправи було дати тим, хто входив до Церкви, твердий грунт біблійної історії через Книгу Буття, а також біблійної моралі через Книгу Приповідок.

During the early centuries of Church history, particularly after Christianity became legal in the Roman Empire at the beginning of the fourth century, there were every year a tremendous number of converts entering the Church at Pascha. All of these converts had to be instructed beforehand in the rudiments of the Christian faith. For this reason, proceeding Pascha every year, the Books of Genesis and Proverbs would be read at the services in church, and then these books would be expounded upon by the bishop. The purpose of this exercise was to give those who were entering the Church a grounding in Biblical history through the Book of Genesis, and a grounding in Biblical morality through the Book of Proverbs.

Тоді, як і зараз, Книга Буття та історія, яку вона подає, мають тенденцію до кращого розуміння, ніж мораль, яка пропонується нам у Книзі Приповідок, оскільки великі розділи Книги здаються неорганізованими та не пов'язаними між собою. Проте саме з цієї причини Книгу потрібно перетравлювати дрібни́ми закусками, з великою кількістю жування за допомогою роздумування. У мене є друг із гір північної Джоржії, який розповідає свій єдиний досвід поїдання опосуму таким чином: "чим більше я його жував, тим більшим він став". Те саме можна сказати про Книгу Приповідок. Це книга, призначена для розважання та роздумів, а її окремі вірші, в багатьох випадках, призначені для індивідуального розгляду.

Then as now, the Book of Genesis and the history that it provides tends to be better understood than the morality that is proferred to us in the Book of Proverbs, because large sections of the Book tend to seem disorganized and unrelated. Yet, for precisely this reason, the Book needs to be digested in small bites, with lots of chewing through meditation. I have a friend from the mountains of northern Georgia, who relates his only experience of eating a possum in this way: "the more I chewed it, the bigger it became." The same could be said of the Book of Proverbs. It is book designed for meditation and rumination, and its individual verses are designed, in many cases, for individual consideration.

Ми всі навчаємось, і не тільки історії, але і моралі

We Are All Learners, and not only of History, but of Morality

Церква зберегла цей звичай, ознайомлюючи нас, її членів, членів Христа, з цими святими книгами кожного Великого посту, бо вона усвідомлює, що всі ми навчаємось. Щороку з настанням Великого посту ми маємо можливість поновити свою відданість християнському життю, ніби поновлюючи своє хрещення. Для цього важливо перегрунтуватись в історії спасіння. Врешті-решт, людська історія - це справді Божа історія, покликана показати славу Божу. Однак водночас для нас також важливо переорієнтуватися на Божі стандарти моральної поведінки. Моральне життя, викладене в Книзі Приповідок, є тим самим кодексом поведінки, який міститься в Десяти заповідях, хоча воно описується і з’ясовується по-іншому. Розуміння моральних вчень Книги Приповідок - наше особливе великопосне завдання. Нехай ми матимемо таку благодать застосовувати ці вчення на практиці.

The Church has retained this custom of familiarizing us, her members, the members of Christ, with these holy books every Great Lent, because she realizes that we are all learners. Every year with the onset of Great Lent we have the opportunity to renew our commitment to the Christian life, as if renewing our baptism. For this purpose, re-grounding ourselves in salvation history is important. After all, human history is really God's story, meant to show forth the glory of God. At the same time, however, it is also important for us to be re-grounded in God's standards of moral behavior. The moral life that is expounded in the Book of Proverbs is the same code of conduct that is found in the Ten Commandments, although it is described and elucidated in a different way. Understanding the moral teachings of the Book of Proverbs is our special Lenten task. May we have that grace and the grace to put these teachings into practice.

Які конкретні речі ми дізналися дотепер?

What Specific Things Have We Learned So Far?

Минулого тижня, в контексті вечірніх служб Церкви, ми читали перші три розділи Книги Приповідок. На цьому етапі запитання, досягнувши Першої неділі Великого посту, Неділі Православія, полягає в тому, які конкретні речі ми дізналися, що збагачують нас і допомагають нам на шляху покаяння?

This past week, in the context of the Church's evening services, we read the first three chapters of the Book of Proverbs. The question at this point, having reached the First Sunday of Great Lent, the Sunday of Orthodoxy, is what specific things have we learned, which enrich us and help us in the way of repentance?

Генерально, перший розділ починається закликом вести життя згідно з мудрістю. Книга визначає мудрість. "Початок мудрості - страх Господній". Звідти в ній обговорюються на́слідки неможливості жити згідно з мудрістю. Перш за все, людина, яка вирішить не піти шляхом мудрості, впаде в жадібність, що призведе до несправедливості. Це дуже важливий уро́к для нас, хто живе в матеріалістичній культурі. У матеріалістичній культурі ми прагнемо цінува́ти задоволення та речі, які можуть принести нам задоволення. Щоб придбати матеріальні речі та задоволення, які вони забезпечують, ми потрапляємо в пастку виправдання несправедливості нашим сусідам заради власної користі.

In the broad strokes, the first chapter begins with an exhortation to live a life in conformity to wisdom. The Book defines wisdom. "The beginning of wisdom is the fear of the Lord." From there, it discusses the consequences of failing to live according to wisdom. First of all, the person who decides not to follow the way of wisdom will fall into greed, which will lead to deeds of injustice. This is a very important lesson for us, who live in a materialist culture. In a materialistic culture, we tend to place value on pleasure and the things that can bring us pleasure. In order to acquire material things and the pleasures that they provide, we fall into the trap of justifying injustice to our neighbors for the sake of our own profit.

Якщо ми думаємо, що жа́дібність - це єдина небезпека для тих, хто відмовляється жити згідно з мудрістю, другий розділ знайомить нас із повторюваним персонажем біблійної літератури про мудрість: зар ішаг, «чужа жінка». Характер чужої жінки є більш ніж уособленням перелюбу та сексуального гріха в цілому. Чужа жінка є символом Великого перелюбу, який є однією з найбільших тем Біблії. Це "велике перелюбство" - це ідолопоклонство, яке має інших богів, крім Бога. Ідолопоклонство - це перелюб через аналогію. Подібно до того, як у контексті шлюбу ми зобов’язані винятковою вірністю своєму подружжю, так і ми зобов’язані виключною вірністю Богові та лише Богу в контексті людського життя загалом. Ми чи́нимо гріх перелюбу, ми блу́дствуємо в невірності перед Богом, коли ставимо інші речі пріоритетними у своєму житті, замість Бога та Його Царства. Подібно до того, як чужа жінка порушує завіт зі своїм чоловіком і Богом і заохочує інших робити це, так і ми порушуємо завіт з Богом і заохочуємо інших робити те саме, коли вони бачать, що наша віра не керує усім нашим життям.

In case we should think that greed is the only pitfall for those who refuse to live according to wisdom, the second chapter introduces us to a recurring character in the Bible's wisdom literature: the zar ishah, the "strange woman." The character of the strange woman is more than a personification of adultery and sexual sin more generally. The strange woman is the symbol for the Great Adultery, which is one of the Bible's greatest themes. That "great adultery" is idolatry, having other gods besides God. Idolatry is adultery because of analogy. Just as, in the context of marriage, we owe exclusive faithfulness to our spouse, so also we owe exclusive faithfulness to God, and only God, in the context of human life generally. We commit the sin of adultery, we go whoring in unfaithfulness to God, when we make other things priorities in our life, instead of God and His Kingdom. Just as the strange woman breaks covenant with her husband and with God and encourages others to do so, so also we break covenant with God and encourage others to do likewise, when they see that our faith does not direct our whole life.

Третя глава́ повертається до початкового заклику: живіть згідно з мудрістю, яка є єдиним джерелом добробуту в цьому та наступному житті. Як ми живемо згідно з мудрістю? Книга підсумовує це ще раз: "Довіряй Господу всім своїм серцем і не покладайся на своє розуміння; усіма способами підкоряйся Йому, і Він зробить твої стежки прями́ми". Дуже важливо, щоб ми приділяли цьому пильну увагу. Наша культура, крім матеріалістичної, також дуже впевнена у власному розумінні. Ми маємо "науковий світогляд", який претендує на виняткове джерело всіх справжніх знань. Боже послання до нас зовсім інше: не спирайтеся на своє розуміння. Наука - це інструмент, за допомогою якого ми можемо точно зрозуміти фізичний світ, але він не має доступу до духовного світу. Наука не може визначити докази відповідно до своїх власних умов, а потім звернутися до будь-якого іншого джерела людських знань і заяви́ти: "доказів немає". Міркування циркулярні та самокорисні.

The third chapter returns to the original exhortation: live according to wisdom, which is the only source of well-being in this life and the next. How do we live according to wisdom? The Book sums it up again: "Trust in the Lord with all your heart and lean not on your own understanding; in all your ways submit to him, and he will make your paths straight." It is critical that we pay careful attention to this. Our culture, besides being materialistic, is also very confident in its own understanding. We have "the scientific worldview," which pretends to be the exclusive source of all true knowledge. God's message to us is quite different: Do not lean on your own understanding. Science is a tool by which we can come to an accurate understanding of the physical world, but it has no access to spiritual world. Science cannot define evidence according to its own terms and then turn to every other source of human knowledge and declare: "there is no evidence." The reasoning is circular and self-serving.

Отже, "не спирайтеся на власне розуміння". Довіряй Богу. Як і багато інших аспектів нашої віри, рішення йти шляхом мудрості - це шлях свободи. Ми можемо бути задоволені тим, що Бог хоче для нас. Може знадобитися практика, щоб мати таку довіру до волі Божої, але нам було дано це земне життя для її здійснення.

So, "do not lean on your own understanding." Trust God. Just like so many other aspects of our faith, the decision to follow the way of wisdom is a way of freedom. We are free to be pleased with whatever God wills for us. It may take practice to have that kind of trust in the will of God, but we have been given this earthly life to accomplish it.

 

No comments:

Post a Comment